Buurtbijeenkomst Woensdag 26-11-2014
Bij de buurtbijeenkomst woensdag 26 november was helaas de opkomst matig te noemen.
Niet te min bedankt de bewonerscommissie de bewoners die wel zijn gekomen.
Na de presentatie werden er veel vragen gesteld waar de bewonerscommissie over na kan denken en veel punten in hun beleid kan gebruiken.
Zoals bekend heeft Ymere bekendgemaakt toch te gaan renoveren,.
Zoals besproken komt dit als een blije verassing voor meer dan 70% van de bewoners.
Echter zijn er natuurlijk ook tegenstanders en die ook duidelijk hun stem op deze avond hebben laten horen, en waar ook wij zeker naar moeten luisteren.
Zo merkte wij bij deze groep ook dan wel veel frustraties en weinig vertrouwen in het beleid en beloftes van Ymere.
Dit is begrijpelijk en wij zullen er dan ook alles aan doen om deze groep goed te blijven informeren zodat het vertrouwen in de Bewonerscommissie groeit, en zij er wel weer vertrouwen in kunnen krijgen voor de toekomst.
Vandaar deze uitleg wat doet de bewonerscommissie, en wat zijn hun plichten en taken
Waarom is een bewonerscommissie (BC) belangrijk?
Wonen is voor alle mensen één van de belangrijkste prioriteiten in het leven. Bewust daklozen zijn waarschijnlijk op de vingers van één hand te tellen. Maar het is niet alleen het wonen op zich. Ook goed wonen in een goed onderhouden huis, in leuke buurt, samen met aardige buren, etc. Dan is het nuttig en noodzakelijk om je daar zelf mee te bemoeien en er invloed op uit te oefenen. Huurders hebben daar recht op, vastgelegd in de "Overlegwet".
Waarom behoefte om een BC te hebben.
Vaak werkzaamheden of problemen. Renovatie, groot onderhoud, slechte afhandeling van klachten, verloedering, problemen met servicekosten, etc. Het initiatief kan bij de bewoners liggen, maar ook bij de Ymere.
Zowel voor Ymere is het belangrijk dat een BC het mandaat heeft om op te treden namens alle bewoners.
Hiertoe moeten alle bewoners uitgenodigd worden voor een buurtbijeenkomst. Op die bijeenkomst kunnen ook anderen toetreden tot de BC, actiepunten vastgesteld worden en taakverdeling vastgelegd worden. Zoals voorzitter, secretaris en penningmeester.
De contacten Ymere in de toekomst verlopen via de gebiedsbeheerder.
Deze moet informatie geven over mogelijke plannen ten aanzien van onderhoud, afhandeling van klachten, etc. Wat speelt er en wat gaat er spelen.
De BC moet in wisselwerking blijven met bewoners, Ymere. Zorg ervoor niet geïsoleerd te raken, wordt geen instituut, blijf open voor ideeën en kritiek Zie hiervoor onze documenten "effectief communiceren" en "effectief vergaderen".
Het werk binnen een BC kan belangrijk zijn voor veel mensen.
Naast de zeggenschap over wonen en woonomgeving doen mensen sociale contacten op, doen nieuwe en nuttige ervaring op, wordt de horizon verbreed, etc. Een BC heeft zowel plichten als rechten.
De rechten zijn afhankelijk van het onderwerp en zijn vastgelegd in de "Overlegwet".
Dat is recht op informatie, advies en instemming, plus recht op budget.
De meeste BC's zijn een horizontale organisatie, geen hiërarchische. Weliswaar met een officiële taakverdeling van voorzitter, secretaris en penningmeester. Maar verder kan iedereen zijn inbreng hebben. De belangrijkste eigenschap is het kunnen omgaan met mensen. Daarnaast creatief, dynamisch en improvisatievermogen.
Een voorzitter is het gezicht van de BC, de coördinator en stimulator. De secretaris de vastlegger, archivaris en daarmee het geheugen. De penningmeester betrouwbaar, zuinig en eerlijk.Voor allen geldt ken de afspraken en regels. Eventueel ook iets van de wetgeving.
SAMEN STAAN WE STERK
Andre de Vos
Voorzitter bewonerscommissie Delftwijk-zuid
Reactie plaatsen
Reacties